Meidän arki on tavallista, mutta monella tavalla myös aika ihmeellistä. Koska niissä tavallisissa hetkissä on muutoksen voima, halusimme kertoa sinulle juuri niistä. Näyttää sen, mikä tekee Iceheartsin toiminnasta erityistä ja erityisen tehokasta.
Tiedotesarjamme viimeisessä osassa ääneen pääsi Icehearts-yhteisö keskiössä olevien lasten ympärillä.
”Toisinaan epävarmuus ja pelko näkyy lapsissa raakuutena muita kohtaan. Lääke siihen on välittäminen ja tuki”
Aina ei riitä, että keskitytään tankkaamaan matematiikkaa tai harjoitellaan vielä lisää lukemista. Useissa tapauksissa jo hyvin pienet lapset tarvitsevat apua ja tukea vaikkapa siinä, miten kaverille puhutaan, kun hermostuttaa tai sen oivaltamisessa, ettei toisen mielen tahallinen pahoittaminen ole kivasti tehty. Kun koko ryhmä lapsia pitäisi saada oppimaan myös sitä matematiikkaa, loppuu aika väkisinkin kesken. Siitä aikapulasta maksavat lapset.
Iceheartsin auttavat kädet ulottuvat yhä enemmän myös päivittäiseen toimintaan kouluilla. Parhaassa tapauksessa opettaja ja Icehearts-kasvattaja ovat yhdessä vakaa tiimi. Tuo tiimi toimii jouhevasti myös niissä hetkissä, kun jollakin oppilaista on niin huono päivä, että eteen sattuvat roskakorit ja luokkatoverit voisivat saada kyytiä.
“Aloitamme kasvattajan kanssa aamumme aistit valppaina. Toisista lapsista näkee jo ilmeestä, että tänään hän tarvitsee kasvattajaa kiinteämmin vierelleen tueksi ja avuksi. Ilman Icehearts-kasvattajaa minulla ei olisi mahdollisuutta tehdä omaa työtäni opettajana tällä tavalla.”
Miia Kuhanen, luokanopettaja, Riihimäki
Toisinaan lasten elämästä puuttuu heille omistautuvia aikuisia. Koulussa voidaan tehdä jotakin, mutta koska luokassa on useampi, jota varten paikalla ollaan, voivat enemmän tukea tarvitsevat lapset ja nuoret unohtua sivuun. Monissa tapauksissa tosin unohtuminen on terminä väärä, sillä tukea tarvitsevat lapset pitävät itsestään niin kovaa meteliä, että se vaikeuttaa kaikkien oppimista. Yksittäisiin tapauksiin puuttuminen ei aina riitä – tarvitaan pitkäkestoista tukea.
”Se, mitä koululla on käyttää aikaa sosiaalisten taitojen kehittämiseen, on liian vähän. Ja usein juuri niiden puute käynnistää ongelmat tiettyjen lasten koulunkäynnissä, jotka myöhemmin heijastuvat heidän koko elämäänsä. Toiveikasta on kuitenkin huomata se, miten lyhyessä ajassa kehitystä tapahtuu, kun lapselle annetaan tukea sosiaalisten taitojen kehittämiseen ja hänelle ollaan läsnä. Iceheartsin toiminta on juuri sitä.”
Sanna Oinonen, kuraattori, Vantaa
Iceheartsin toiminnasta käytetään termiä ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ollaan paikalla arjen hetkissä; tukemassa, pehmittämässä, ohjaamassa oikeaan suuntaan – ollaan lapselle läsnä hänen tarpeet huomioiden. Ennaltaehkäisevä työ lasten elämässä ei ainoastaan helpota yksittäisen lapsen elämään kiinni kasvamista, se auttaa myös muita lapsia ja aikuisia apua tarvitsevan ympärillä. Muodostuu vakaan tuen rinki, jossa hyvää riittää kaikille.
”Toisinaan epävarmuus ja pelko näkyvät lapsissa raakuutena muita kohtaan. Kaikki eivät saa kotoa sellaisia lähtökohtia, että itsetunto pääsisi kehittymään ilman tukea. Toisilla myös asennemaailma on vääristynyt, ei osata uskoa itseen ja mahdollisuuksiin elämässä. Heidän tukemisensa on isossa roolissa siinä, ettei syrjäytyminen periytyisi. Vaikka työssäni pääsen läheltä seuraamaan, kuinka nuorten pahoinvointi lisääntyy, myös toivo on nähtävissä. Iceheartsin toimintaa seuratessa saa huomata, kuinka rinnalla kulkeva, välittävä aikuinen voi muuttaa lapsen koko elämän suuntaa merkittävällä tavalla.”
Sanna Oinonen, kuraattori, Vantaa
Icehearts-kasvattajat sitoutuvat kulkemaan avun piiriin pääsevien lasten rinnalla yhteensä kahdentoista vuoden ajan. Lyhyet interventiot vaikkapa koulupsykologin taholta ovat tärkeitä, mutta usein pitkäkestoinen tuki ja siitä muodostuva luottamus ovat ne, jotka vasta alkavat murtaa syrjäytymistä ja osattomuutta. Lapsi alkaa vähä vähältä uskoa olevansa tärkeä, eikä jää vaikeissakaan hetkissä yksin. Vaikka toiminta on pitkäkestoista, on malli huokea keino ennaltaehkäistä ongelmia ja parantaa lasten elämänlaatua. Saamapuolella ovat lapset ja heidän lähipiiri sekä koko yhteiskunta.
”Näen työssäni lapsia, joilla toistuvasti kaikki elämässä muuttuu ja ihmiset vaihtuvat. Voi olla sairaalajaksoja päihde- tai mielenterveysongelmien vuoksi, jolloin opiskellaan sairaalakoulussa, jonka jälkeen, jos vain mahdollista, pyritään palaamaan takaisin omaan kouluun. Toisinaan lapsi päädytään sijoittamaan uuteen perheeseen ja laitoksiin ongelmien vuoksi. Icehearts-kasvattaja pysyy koko ajan rinnalla, vaikka kaikki muu ympärillä alati vaihtuu. Turvallisen, rinnalla pysyvän aikuisen tuen merkitys on todella suuri.”
Sari Piipari, sosiaalityöntekijä, Helsinki
Merkittäviä edistysaskeleita kohti kuljetaan arjen pienien hetkien halki. Tällä hetkellä Icehearts aloittaa toimintansa esikoulunsa aloittavien lasten kanssa. Avun oikea-aikaisuutta ajatellen, parhaillaan on Joensuussa kokeilussa malli, jossa Iceheartsin tapaa tehdä työtä jalkautetaan päiväkotiin jo viisivuotiaiden lasten tueksi. Yksi vuosi on pitkä aika lapsen elämässä, ja sen aikana voidaan saada jo merkittäviä asioita aikaan vahvistaen lapsen positiivista minäkuvaa.
”Olimme kevätretkellä bussilla ja yksi herkästi väkivaltaan turvautuvista viisivuotiaista innostui paluumatkalla auttamaan pienempäänsä. Hän auttoi pillimehun pillin ensin pienen toverinsa mehuun ja oli apuna, ettei bussin ajaessa mehu läikkyisi kaverilla yli. Seurasin tapahtumaa sivusta. Oli liikuttava hetki, kun hän tuli tuon pillimehutapahtuman jälkeen luokseni ja kysyi ’olinko minä nyt tuolla äsken kiltti, oliko se sitä?’ Muutoksia tapahtuu, mutta toiset meistä tarvitsevat niihin enemmän tukea ja opastusta kuin toiset.”
Henri Pursiainen, Lumiukko-kokeilun ohjaaja, Joensuu
Heräsikö sinulla kysymyksiä tai haluatko kuulla jostakin aiheesta vielä lisää? Ole meihin rohkeasti yhteydessä.
Erika Turunen, Icehearts: erika.turunen@icehearts.fi / +358 44 240 0349
Heli Thorén, Moon Shooters: heli.thoren@moonshooters.fi / +358 50 572 9377
Juttusarjamme aikaisemme tarinat pääset lukemaan täältä:
Tarinoita Iceheartsin arjesta 1/4 – Kasvattajien näkökulma
Tarinoita Iceheartsin arjesta 2/4 – Vanhempien näkökulma
Tarinoita Iceheartsin arjesta 3/4 – Lasten näkökulma