Icehearts-toiminnassa lapset ja nuoret oppivat erilaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan jokapäiväisessä elämässä. Eräs tällainen tärkeä kansalaistaito on uiminen. Tuhansien järvien maassa lapset ja nuoret viettävät paljon aikaansa veden äärellä, vesillä ja vedessä, mikä tekee uimataidosta tarpeellisen ja hyödyllisen kansalaistaidon.
Icehearts-toiminnassa pyritään siihen, että mahdollisimman moni joukkueiden uimataidottomista lapsista oppisi uimaan. Uimista ja vesiturvallisuustaitoja opetellaan kasvattajien ja uimaopettajien opastamana. Uimista harjoitellaan yleensä uimahalleissa ja kesäisin leirien yhteydessä avovedessä.
Icehearts-toiminnassa ei pidetä tilastoa lasten uimataidosta, mutta useissa uintia harrastavissa joukkueissa se lähentelee sataa prosenttia. Kaikissa joukkueissa tilanne ei ole yhtä hyvä. Joidenkin lasten uimataidot ovat edelleen puutteellisia. Lasten uimataidon parantamiseksi keväällä 2024 Hämeenlinnan Icehearts-toiminnassa kokeiltiin yksityistä uimaopetusta.
Hämeenlinnassa yksityistä uimaopetusta järjestettiin kahdessa pienryhmässä kaikkiaan kahdeksalle lapselle. Opetuksen kulut maksettiin Lapset SIB -rahastosta. Uimaopetuksessa lapset oppivat liukumaan vedessä, uimaan vatsallaan ja selällään sekä kääntymään uidessa. Lapset myös oppivat ikätason mukaisia pelastautumistaitoja ja vesiturvallisuutta. Lisäksi lapsia opastettiin uimahallissa ja uimarannalla käyttäytymisessä.
Lapset kokivat uimaopetuksen mielekkääksi, mukavaksi ja innostavaksi. Heitä ei tarvinnut houkutella osallistumaan ja he olivat motivoituneita oppimaan. Oppiminen tapahtui tutussa ja turvallisessa vertaisyhteisössä. Uimataito oli lapsille tärkeä tavoite, jonka oppimiseen kannustivat uimaopetuksessa koetut onnistumiset. Myös uimista opetelleiden lasten Icehearts-kasvattajat pitivät yksityistä uimaopetuksenkokeilua onnistuneena ja toivoivat sille jatkoa.
Viime vuosisadalla kansalaistaitojen tarvetta perusteltiin muun muassa siten, että kouluopetuksen ulkopuolelle jää paljon sellaista opetusainesta, ”joka lisäisi turvallisuutta ihmisen jokapäiväisessä elämässä ja koituisi täten koko yhteiskunnan parhaaksi.” Uimataito on Suomessa eittämättä tällaista turvallisuutta lisäävää opetusainesta. Uimataito mahdollistaa lapsen osallistumisen iänmukaisiin vapaa-ajan harrastuksiin ja rientoihin. Uiminen on myös mielekäs liikunnan harrastamisen muoto. Uimaopetus onkin yksi niistä lukusista kokonaisvaltaisen Icehearts-toiminnan opetusaineksista, jotka tuottavat lisäarvoa lapsille, perheille ja koko yhteiskunnalle.
Lähde:
Lappalainen, Antti (2005) Kansalaistaidon lyhyt historia. Koulu ja menneisyys. Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuran vuosikirja, 161–171.