Icehearts seuraa omaa kasvatustyötään ja sen laatua monin eri tavoin. Yksi seurannan väline on vuosittain tehtävä verkostokysely, jossa Icehearts-kasvattajien yhteistyökumppaneita pyydetään arviomaan kasvatustoimintaa ja sen vaikutuksia. Viimeisen kyselyn tulokset tulivat tällä viikolla.
Tänä vuonna verkostokyselyyn vastasi kaikkiaan 124 henkilöä. Suurin osa vastaajista oli koulujen ja oppilaitosten henkilöstöä, kuten opettajia (83), rehtoreita (13), oppilashuollon edustajia (9) ja muuta koulun henkilöstöä (6). Vastaajien määrä sosiaali- ja terveydenhuollosta jäi varsin vähäiseksi, sillä tästä ryhmistä vastauksia tuli kaikkiaan vain 6. Muita vastaajia oli 2. Tämän vuoden verkostokyselyn näytteessä painottuu siis vahvasti koulujen kokemus Icehearts-toiminnasta.
Verkostokyselyssä vastaajat arvioivat Icehearts-toimintaa vastaamalla 10 väittämään. Tulokset viestivät siitä, että koulujen ja oppilaitosten henkilöstö näkee Icehearts-toiminnan hyödyllisenä, vaikuttavana ja tarpeellisena. Ainoa esitetyistä väittämistä, joka sai arvosana-asteikolla 1–5 arvosanaksi alle 4, oli väittämä: ”Icehearts-asiantuntijuutta hyödynnetään verkostoyhteistyössä riittävästi.”
Verkostokyselyssä vastaajat antavat väittämälle ”Icehearts tavoittaa tuen tarpeessa olevat lapset” keskimäärin arvosanan 4,6/5 ja väittämälle ”Icehearts-toiminta tukee kohderyhmän lasten tarpeita” keskimäärin arvosanan 4,9/5. Varsinkin jälkimmäinen arvosana on huomionarvoinen, sillä se kertoo kasvatuksen ammattilaisten tunnistavan hyvin Icehearts-toiminnan hyödyt kohderyhmälle. Eräs opettaja kirjoittaa palautteessa:
”Pitkäjänteistä tukea ja jatkuvuutta lasten ja nuorten koulutyöhön. Ja lisäaikuisia koulun arkeen. Pelkkää hyvää sanottavaa!”
Koska verkostokyselyn vastaajat ovat pääosin koulujen ja oppilaitosten henkilöstöä, valaisevat kyselyn tulokset ennen kaikkea Icehearts-toiminnan merkitystä kouluissa ja oppilaitoksissa. Vastaajat antavat väittämälle ”Icehearts tukee lasten pärjäämistä koulun arjessa” keskimäärin arvosanan 4,8. Saman arvosanan vastaajat antavat väittämälle ”Icehearts-toiminta parantaa kouluyhteisön hyvinvointia.” Eräs vastaaja sanallistaa arvionsa palautteessa:
”Ala-asteen koululla toimiva kasvattaja ansaitsee erityiset kiitokset työpanoksestaan lasten tukijana kouluarjessa. Lisäksi kasvattajan kanssa on helppo tehdä yhteistyötä kodin ja koulun sekä verkostojen välisessä työssä. Kasvattaja luo asenteellaan ja myönteisyydellään kouluun positiivista ilmapiiriä.”
Vuoden 2025 verkostokyselyn tulokset kertovat Icehearts-kasvattajien hyvästä, vaikuttavasta ja tärkeästä työstä kouluissa ja oppilaitoksissa. Niitä voi lukea signaalina siitä, että ainakin näiden vastaajien kokemuksen mukaan yhteistyö Iceheartsin kanssa toimii ja tuottaa merkittävää lisäarvoa kouluille. Positiiviset tulokset kertovat myös kasvattajien ammattitaidosta ja suurella sydämellä tehdystä kasvatustyöstä.
Lopuksi
Verkostokysely on vain yksi, mutta tärkeä tapa seurata Icehearts-toiminnan vaikutuksia. Erittäin myönteiset arviot ovat vahva signaali korkeatasoisesta ja ammattimaisesta kasvatustyöstä kouluissa ja oppilaitoksissa.
Vuoden 2025 kyselyssä muiden yhteistyötahojen edustus jäi vähäiseksi. Tavoitteena on aktivoida ensi vuoden kyselyyn vastaajia myös muiden toimialojen yhteistyötahoista. Icehearts-toiminnan tarkoituksena on tuottaa lisäarvoa myös esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluihin, joten myös tämän ryhmän ammattilaisten näkemys olisi Iceheartsille arvokasta tietoa.
Summa summarum: Vuonna 2025 Iceheartsissa voidaan olla iloisia ja ylpeitä hienosta yhteistyöstä kouluissa ja oppilaitoksissa.
”Kiitos loistavasta yhteistyöstä jälleen kerran! Icehearts on lasta/nuorta ja perhettä kokonaisvaltaisesti tukeva juttu. Kasvattajien ammattitaidosta on ollut valtavasti apua lukuisat kerrat.”